26 april, 2024
Okategoriserade

Karins företagslärdomar: Del 2 – Utarbeta ditt koncept

Ok, så nu har du hittat på en idé, diskuterat den med din omgivning och fått good to go! Vad gör man då?

Del 2 – Utarbeta ditt koncept

Professor Kalkyl ;-)

Alla affärsidéer är i behov av utveckling. Även om du har kommit på en lysande idé så måste du fundera ut hur det ska fungera. Du måste arbeta fram kalkylmodeller där du räknar på kostnader och olika beräkningar på hur många kunder du behöver för att kunna gå runt. Du måste utveckla hur din idé går till i praktiken så du på ett enkelt sätt kan förklara det för dina kunder. Du måste framförallt fundera på hur du ska nå dina kunder! Men skriv ingen affärsplan ala ALMI, du kommer bara bli knäckt av mängden frågor. Kör överslagsberäkningar och sammanfatta idén på ett par sidor och kör igång, om du inte har ett investeringsbehov som kräver finansiering utifrån från början, förstås.

I mitt fall med Nailmail var ju idéen ganska klar, men inte utförandet. Jag kom på det på söndagen, på måndagen körde jag upp till Arlanda för att hämta min pappa och den tiden gick åt att fundera och diskutera med både Anders och mamma. Jag fick olika snilleblixtar (”ohh, vi kan ju ha olika stiltyper! Typ Edgy eller nåt!”) och jag frågade mamma hur det går till med Wordmallar för fakturor och etiketter. När jag sedan kom hem igen var det en massa olika detaljer som behövde utarbetas. Vi räknade på kostnader med bubbelplast och kuvert, de lila påsarna som vi använde i början och jag tjatade på Sanna att hon skulle göra en webbsida åt mig. Vi gjorde också skisser på hur stiltyperna skulle se ut och beskrivas och skrev om Beautybags villkor så de passade våra.

Vi visste inte riktigt vilket lack vi skulle ha första gången. Det måste ju vara nåt som väcker lite uppmärksamhet. Här gjorde vi det största misstaget vi gjort – förutom lite små praktiska detaljer. Vi fick kontakt med återförsäljaren av China Glaze och beräknade – på en felbedömning – att vi skulle köpa 1500 set med Blush Trio från dem till ett kampanjpris då de just tagit in China Glaze. Vi räknade med att vi skulle få alla användare på pret-ty.se gånger två med någon smart rekommendationsmetod samt Bjootis och Lipgloss Bitch läsare – vi räknade med att potentialen nåbara kunder skulle klirra till på första beställningen… Han blev måttligt nöjd med oss då vi sedan bara beställde 39 st ;). Han svarar fortfarande inte på våra mail så vill vi ha China Glaze igen får vi vända oss någon annanstans.

Så det är viktigt att du gör realistiska bedömningar av ditt inköpsbehov i början. Men frågan är om vi skulle satt igång om vi visste om uppförsbacken? Ni anar inte hur deppig jag var då jag insåg att det bara var några st som skrivit upp sig efter någon vecka. Jag skulle ha följt min magkänsla då vi först blev erbjudna att köpa Blush Trio – jag har aldrig gillat fransk manikyr själv. Det kvittar om priset är bra (kom ihåg att jag sålde Blush Trio för 150 kr, när de kostade 249 på Eleven. Han blev rätt sur på min prisdumpning också…) om din produkt inte är intressant.

I början visste vi inte heller om alla paket skulle kunna kosta max 199 kr eller hur det skulle fungera. Jag hade inte riktigt koll på vad lacken kostade. Planen var att kunna hålla ett fast pris oavsett innehåll, men det visade sig inte fungera i praktiken. Idéen går igenom en evolution under tiden, det som gällde i november är inte riktigt lika aktuellt idag. I villkoren då tex stod det att man måste säga till 2 veckor innan, det behövs ju inte i praktiken.

Nå, sammanfattningsvis då:

  • Utveckla ordentliga kalkyler på hur många kunder du behöver för att överleva och hur många du kan räkna med i början
  • Förenkla så mycket som möjligt! Du ska kunna förklara din affärsidé på så få ord som möjligt, typ cocktail-presentation. Eller snarare servettpresentation.
  • Tänk ut hela scenariot; från beställning, förpackning, mottagande osv.
  • Följ din magkänsla!

Del 1: Kom på en idé

5 tankar på “Karins företagslärdomar: Del 2 – Utarbeta ditt koncept

  1. Herregud, jag visste att det var mycket att tänka på, men jag vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja.
    Ska prata med någon på Nyföretagarcentrum nästa vecka och vet inte om jag ska ha affärs- och marknadsplanen redo då eller om jag ska ha hjälp med det…jag blir helt förvirrad. Måste ringa dem imorgon och höra vad de förväntar sig.
    .-= » Saintbellas senaste inlägg: Gåva från Terry på BB Couture. =-.

  2. Saintbella: Ja, det är det. Du behöver ingenting till nyföretagarcentrum, de hjälper dig med allt. Men du måste ha en idé iaf!

    HMS: Jo, jag hoppas det… Även om det är dyrt att importera också.

  3. Ok, idé: Utbilda mig till nagelterapeut, hyra in mig på salong (så som en frisör gör), skapa en kundkrets och öppna egen salong. Målgrupp: alla. Utför: allt inom akryl, gelé och nageldekorationer.
    Egentligen inget speciellt eller unkt, men oftast är det väl det som går hem hos oss som är nagelintresserade?
    Jag vill vidareutveckla mig till att göra riktigt extrema grejer någon gång, men det är inte första målet. Bygga upp en safe grund först.
    Hur låter det? Förslag på hur man blir mer unik som nagelterapeut?
    .-= » Saintbellas senaste inlägg: Vinst från Lackoholic. =-.

    1. Saintbella: Jag tycker det låter bra och att du går rätt väg. Har du kollat din konkurrens i din stad? Jag har inte varit där på länge så jag vet inte riktigt hur utbudet är. Om du vill bli unik ska du åka till typ Asien och lära dig dom där extrema blomnaglarna typ! :D

Kommentarer är stängda.