Ok, nu har du utvecklat ditt koncept och känner att du har en bra, hållbar affärsidé. Då är det dags att se över sin tilltänkta marknad.
Del 3 – Känn din marknad
Din marknad är de du vänder dig till, alltså dina kunder. Du behöver veta hur stor potentiell kundkrets du kan få och också hur dina kunder resonerar. Om du ska öppna en butik behöver du antingen ett riktigt bra läge (då kan du sälja vilket skräp som helst, du får kunder ändå) eller riktigt bra produkter om du har ett sämre läge (dina kunder kommer söka reda på din butik ändå). Ska du sälja tjänster, webdesign eller nagelsalong tex, måste du undersöka vilket underlag det finns i din stad och på din tilltänkta marknad.
Börja med att utreda dina konkurrenter. I mitt fall med Nailmail var det rätt enkelt att finna mina konkurrenter, det finns inga. BeautyBag skickade iofs ut något nagellack men alltid ett väldigt generiskt rosa lack. Vevay hade också en prenumerationstjänst för smink, men det var deras eget märke som var tämligen värdelöst. Nailmails idé var att helt enkelt köpa stora mängder nagellack av bra märken och sälja vidare, alltså precis som en bokklubb. Det är ju inte direkt Bonniers som skriver böckerna även om de förlägger dem.
Sedan bör du undersöka vilka kunder du kommer kunna sälja till. Hur högt bör du sikta? Ska du bygga om Ericsons websida? Eller vill du nå tanterna i ditt kvarter med din personliga service? Försök att tänka långsiktigt, var vill du vara om fem år? Ett företag tar tid att bygga upp och som jag tidigare skrivit bör du inte ta ett stort lån hos banken eller ALMI innan du drivit ditt företag ett tag. Starta alltså inte ditt företag med en massa pengar utan kunder, se till att ha kunderna först även om de är få. Hade jag direkt fått 1000 kunder med Nailmail hade troligen ingenting fungerat. Nu fick jag hjälp av mamma med portot och det var 30 dagars faktura på de påsar jag använde i början. Företaget hade troligen gått under redan med Zoya och dess förskottsbetalning om jag varit tvungen att betala stora mängder redan då.
Men du behöver inte bara ta reda på dina konkurrenter och vem dina kunder kan tänkas vara – du behöver också veta vad det är du ska erbjuda. Jag har alltid gillat nagellack men har aldrig brytt mig om märken. Jag har velat ha coola och snygga lack, men märken? Bah, humbug! Jag kunde förvisso en del märken, ni minns kanske att jag hade en liten poll i oktober 2008? Men jag hade ingen reell koll på vilket märke som var coolt och vilka kollektioner som var intressanta. Det var därför vi hade fransk manikyr i början, när jag kunnat haft någon spännande kollektion av något märke istället.
Det är först nu vi kan ha kollektioner, när jag haft några märken med random snygga färger. Nu har vi senaste Zoya-kollektionen Truth & Dare istället för 6 färger som kan vara 2 år gamla – just för att jag nu känner min marknad.
Sammanfattning:
- Vilka är dina konkurrenter? Hur spridd är din idé egentligen, är du helt unik (varför är du unik?) eller finns det en butik/salong i varje gatuhörn?
- Vilka är dina kunder, en liten klick eskimåer på grönland eller alla kvinnor över 10 år? Var noga med att ta reda på vilka som ingår i din målgrupp!
- Vad är det för produkt/tjänst du ska sälja? Du bör vara expert på ditt område, eller åtminstone påläst. Försök inte sälja något du inte vet vad det är – men har du luckor bör du vara öppen med det mot dina kunder.
Tidigare delar:
Del 1: Kom på en idé
Del 2: Utarbeta ditt koncept