Många som är är LCHF-motståndare är det inte bara pga det klassiska fett-är-farligt-argumentet, utan säger också att det är livsfarligt att äta LCHF eftersom man inte äter frukt. Frukt har grymt mycket snabbt fruktsocker och är därför något vi undviker. Det LCHF-hatareskeptiker säger är alltså att vi måste äta frukt för att få i oss vitaminer, mineraler och fibrer.

Innan ni kollar tabellen vill jag återigen säga att vi nu äter nästan en halv tallrik färska grönsaker per middag, istället för en tredjedel grönsaker, en tredjedel rpps* och en tredjedel protein. Vi äter bara färska grönsaker, inget frystorkat eller konserverat. Vi äter mycket råa grönsaker också, men också mycket kokta och i gratäng.

För att ge er ett konkret exempel på en frukt som många äter mycket av, BANAN, och jämföra med en grönsak som vi äter mycket av, AVOKADO.

Obs! Jämförelsen  görs med Vald vikt, 100 g! Ej men portionsstorleken även om det också är relevant men siffrorna nedan anger alltså 100g.


Enhet Banan Avokado
Vald vikt g 100 100
Portion g 105 55
Energi (kJ) kJ 423 701
Energi (kcal) kcal 101 168
Protein g 1 2
Fett g 0,5 15,3
Kolhydrater g 22 4,4
Fibrer g 1,7 3,3
Salt g 0 0
Aska g 0,8 1
Vatten g 74 74
Alkohol g 0 0
Kolhydrater
Monosackarider g 7,1 0,3
Disackarider g 6,4 0,1
Sackaros g 6,4 0,1
Fullkorn totalt g 0 0
Fettsyror
Summa mättade fettsyror g 0,2 1,8
   Fettsyra 4:0-10:0 g 0 0
   Fettsyra 12:0 g 0 0
   Fettsyra 14:0 g 0 0
   Fettsyra 16:0 g 0,2 1,8
   Fettsyra 18:0 g 0 0
   Fettsyra 20:0 g 0 0
Summa enkelomättade fettsyror g 0,1 11,5
   Fettsyra 16:1 g 0 0,5
   Fettsyra 18:1 g 0 11
Summa fleromättade fettsyror g 0,1 1,3
Summa n-6 fettsyror g ea ea
   Fettsyra 18:2 g 0,1 1,3
   Fettsyra 20:4 g 0 0
Summa n-3 fettsyror g ea ea
   Fettsyra 18:3 g 0 0,1
Summa långa n-3 fettsyror g ea ea
   EPA (Fettsyra 20:5) g 0 0
   DPA (Fettsyra 22:5) g 0 0
   DHA (Fettsyra 22:6) g 0 0
Summa transfettsyror g 0 0
Kolesterol
Kolesterol mg 0 0
Fettlösliga vitaminer
Retinolekvivalenter 1 3
Retinol µg 0 0
β-Karoten µg 14 34
Vitamin D µg 0 0
Vitamin E mg 0,55 1,3
Vitamin K µg ea ea
Vattenlösliga vitaminer
Tiamin mg 0,04 0,11
Riboflavin mg 0,1 0,12
Vitamin C mg 9 8
Niacin mg 0,5 1,9
Niacinekvivalenter 0,7 2,2
Vitamin B6 mg 0,58 0,28
Vitamin B12 µg 0 0
Folat µg 19 62
Mineraler
Fosfor mg 20 41
Jod µg 0 ea
Järn mg 0,4 1
Kalcium mg 6 11
Kalium mg 395 600
Magnesium mg 33 39
Natrium mg 1 10
Selen µg 0,5 1
Zink mg 0,2 0,4
Övrigt
Avfall (skal etc.) %

Du kan själv kolla på Livsmedelsverkets hemsida vad olika livsmedel har för näringsvärden, de har också en bra app åtminstone för Android. Den hittar du här på Android Market! Om någon känner till en bra app för iPhones får  du gärna tipsa bland kommentarerna.

* rpps = ris/pasta/potatis/spannmål

Okategoriserade
  1. Klockrent! Det är så här man bemöter. Med lagda fakta.

    Ser paralleller i hur mörkeridéerna från terroristen i Norge och de som delar hans åsikter men inte hans metoder skall bemötas här på hemmaplan.

    Med förnuftsargument.

    Med vetenskapliga studier som grund.

    Nu – 14-0 i de tyngsta forskningsinsatserna hittills.

    http://www.kostdoktorn.se/och-sa-var-det-14-0

    Way to go, meluvv <3 !!

  2. Men herregud! Man kan väl inte jämföra terrorism med kosthållning!?

    Om jag väljer att äta kolhydrater betyder inte det att jag tycker att det är okej att skjuta ungar på en ö!
    Nu blev jag fan förbannad!
    Ät ni ert lchf så äter jag mina chips och är nöjd med det.

  3. ”LCHF-hatare”?? Det låter som ett väldigt starkt ord i sammanhanget…? Kan man ”hata” en diet?? :)

    Jag tror på den gamla hederliga tallriksmodellen jag. LOL! Men framför allt tror jag på att man ska äta det man mår bra av, vad det än kan vara. Finns inga ”rätt eller fel” dieter enligt mig bara man äter varierad kost och med måtta och motionerar regelbundet.

    Huvudsaken är att mat och kost blir lustfyllt! :)

    • MrsData: Det gör han inte. Läs igen =)

      Mia: Nja, LCHF-skeptiker då kanske. Men de som alltså argumenterar vilt att LCHF är farligt, det är de jag menar. Sedan menar jag inte heller att LCHF är bättre än något annat. För mig är det det, jag mår hur bra som helst! Och så ville jag bara visa att den där uppskrämningstaktiken om att det inte är några vitaminer i LCHF-mat är en myt.

  4. @MrsData: Nu missar du hela mitt resonemang. Jag uttryckte mig tydligen inte tydligt.

    Karin använde samma metod som ex vis Magnus Betnér gjorde mot Sverigedemokraterna, att bemöta dem med fakta och statistik, som visar att deras grundarugment är felaktiga.

    Magnus Betnér om Sverigedemokraterna – hans bloggpostserie finns här – Googlesök http://bit.ly/pEs7ZX

    Och en del Sverigedemokrater håller med terroristen i sak, det har ju framkommit. Men tar avstånd från hans metoder.

    Ex vis http://erikhellsborn.blogspot.com/

    På samma sätt som jag anser att Magnus Betnér bemöter invändning med fakta i sak gällande SD:s argumentation, på samma sätt har ju Karin gjort när irrationella invändningar kommer mot en kosthållning som visat sig förnuftig i ett par hundra tusen år (innan jordbrukstiden och industrialismen), och som vi troligtvis är biologiskt optimerade för. Givetvis jämför jag inte kosthållning med terrordåden, jag pratar bara om en metod att bemöta känsla med fakta.

    Valet är det så klart individuella.

    Du gör vad du vill, men vi mår jättebra på att äta så här, och tänker fortsätta med det.

    Jag hoppas jag blev tydligare med min parallell nu. Läs igen, och läs detta. Lägg inte ord i min mun jag inte har sagt.

    Däremot välkomnar jag gärna en kopp kaffe med grädde. Visp. Mumma! Och nötter, i stället för chips :).

    Gonatt!

  5. Mer såna här inlägg. Älskar LCHF. Jag var en typisk skeptiker tidigare. Men så fick jag ett infall och körde igång utan någon som helst planering. Jag känner precis som du, Karin. Jag mår bra och känner mig pigg och glad. Att jag sedan gått ner i vikt och att musklerna syns mer är ju bara en underbar effekt av det hela. :)
    När vi var i Turkiet var jag ”tvungen” att fuska ganska rejält med kolhydraterna. Jag gick upp i vikt direkt, mådde inte alls lika bra plus att godissuget kom på en gång. Sista dagen åt jag pannkaka med chokladkräm. Urk. Nu är det bacon som gäller igen och jag mår som jag gjorde innan resan. :)
    De som påstår att det inte går att träna utan kolhydrater har nog inte testat. Jag tycker resultaten och orken är bättre nu än med kolisar. Jäj.

    • Vad roligt att du gillar inläggen och att du mår så bra! Om jag kan hjälpa en person är jag nöjd.
      Var det svårt att äta vettigt i Turkiet? Jag menar, ens på restaurang?

      Hoppas du kommit in i bra rutiner nu iaf :) Mer inlägg blir det!

  6. Det går att att vettigt om man försöker. Men ibland har jag svårt att hålla mig ifrån en go kall öl och ballongbrödet som alltid serveras innan maten i Turkiet är också svårt att låta bli. Så det blir en ond cirkel. Börjar man väl fuska så är det lätt att trilla dit. Det som är positivt med maten i Turkiet är att det serveras mycket grönsaker till. Och ber man snällt kan man säkert få mer grönt istället för allt ris och pommes.

Comments are closed.