25 april, 2024

Läppstiftseffekten

Att starta ett nytt företag mitt under rådande finanskris kan tyckas vara ganska vågat, eller tom dumdristigt. Men det finns nånting som heter Läppstiftseffekten. Se bara denna artikel från di.se som jag nedan har ett utdrag av:

”När pengarna och optimismen tryter sjunker försäljningen av större och dyrare produkter, som bilar. Istället konsumerar människor mindre och billigare prylar för att muntra upp sig själva. Stora extravaganser ersätts med småskalig vardagslyx – som ett nytt skärp, armband eller smink. Det är förutsättningen för den så kallade läppstiftseffekten.

Sambandet mellan kris och ökad sminkförsäljning har synts i tidigare lågkonjunkturer. Mellan 1929 och 1933 halverades industriproduktionen i USA – medan kosmetikaförsäljningen ökade.

I USA steg också antalet anställda inom sminkindustrin under kriserna i början av 1990-talet och i början av 2000-talet, eftersom efterfrågan på produkterna ökade.

Nu är läppstiftseffekten tillbaka, skriver The Guardian.”

Här är hetaste konjunkturmätaren, di.se 081227

Jag räknar nagellack till smink och en småskalig lyxartikel, gör inte ni det? ;)

3 tankar på “Läppstiftseffekten

  1. Haha, det låter ju riktigt mysigt med en rejäl pengakris då…
    Kanske man nu har en chans till anställning inom denna bransch dårå :)

    MVH
    Jean

Kommentarer är stängda.