29 april, 2024

Det här med produkter som funkar!

Jag har funderat lite de senaste dagarna på det här med hudprodukter som bevisligen fungerar. Boots no 7 är ju otroligt hypat just nu i Sverige och utomlands men det beror ju inte bara på skicklig marknadsföring. Det beror ju på att en studie gjord i England visade att detta serum var det enda som faktiskt fungerade.

Nu funderar jag därför på vad som skulle hända om det kom fram produkter som inte bara lovade att de fungerade på olika sätt utan faktiskt gjorde det också? Alla anti-rynk och anti-age etc lovar ju guld och gröna skogar till ett högt pris, tänk om dessa produkter faktiskt fungerar lika bra som Boots med?

Ponera detta. Boots kostar 240 kr per tub (tror det var 240 kr, rätta mig gärna) och det säljs 1,5 miljoner tuber i Sverige under ett år. Jag har inga siffror på detta men gör antaganden. Då skulle de som tar in Boots i Sverige eller Boots själva tjäna 360 miljoner kronor. På våra rynkor.

Jag är ingen kung på marknadsekonomi, men låt oss säga att Chanel eller nåt annat superlyxigt märke säljer 150 000 tuber av nån kräm de har, men den kostar 980 kr istället. De tjänar då 147 miljoner kronor. Tänk också om de drabbas av samma hype som för Boots och en vetenskaplig studie visar att just deras kräm hjälper!

Vad tror ni händer om de sänker priset? Mindre eller högre vinst per år?

En tanke på “Det här med produkter som funkar!

  1. Jag köpte min på Hm och då betalade jag 295:-:) Gillar du den, jag tycker att jag redan fått en bättre hy. Känns ju bra:)

Kommentarer är stängda.