En av många vinster med att äta en LCHF-kost är att man helt skippar spannmålsprodukter. Allt från majs, till vete och havre ska bort eftersom de innehåller gluten. Jag kan inte så mycket om detta så detta inlägg kommer mest vara citat och länkar vidare. Men jag vill verkligen betona att även om du inte vill äta LCHF fullt ut – skippa ändå gluten!

Många som är tveksamma till LCHF säger till mig ”men jag skulle sakna brödet!”. Ja, konstigt då gluten i princip är beroendeframkallande? Let me tell you – man saknar inte brödet!

Jag citerar Anna Hallén och en statusuppdatering på Facebook:

Lite spännande fakta från föreläsningarna i fredags:
1. Bröd och pasta innehåller växtproteiner till 10%. Av en sort som gör oss sjuka. (gluten)
2. 1990 åt vi 50 kg veteprodukter/person och år. Idag är siffran 80 kg!!!
3. 1990 åt vi 4 kg pasta/person och år. Idag är siffran 10 kg.
4. Och jag äter inget av detta så någon måste äta dubbelt…
5. Gluten skapar läckande tarm. Det som läcker ut är peptider. Peptider skapar inflammation, påverkar hjärnan och psykologin. (Ex autism, depression, aggresivitet och schizofreni)

Samt:

Varför ”vill” vi så gärna ha kvar mackan och gluten?
1. Gluten blir till en form av morfin. Japp.
2. Lite av detta ökar minnet och skapar smärtlindring (både fysiskt, alltså ångestdämpande, och fysiskt)
3. Men, vem kan äta lite av en beroendeframkallande drog? Mycket gluten ger sen ängslighet och oro som du vill äta bort med ytterliga en macka… Fällan är total!

Hon har täckning för detta, tre hjärnforskare: Charlotte Erlandsson-Albertsson (Sverige) , Karl Reichelt M.D (Norge) och Paul Shattock, Honorary Director of the Autism Research Unit (ARU), University of Sunderland (UK). Är du intresserad av detta kan du läsa mer om det här på Neurozym.com.

Jag har själv asperger och ADHD i familjen, tänk om deras föräldrar kunde dra ner på gluten i deras familj? Tyvärr verkar de inte ha läst någon av de forskningsrapporter som säger att barn med autism ska skippa socker och gluten.

Även Mariann har skrivit om detta med gluten och har också översatt en text från norska om just gluten och hur sädeskornen retar vår tarm till sjukdom. Att dessutom tro att man gör ett mer hälsosamt val om man äter fullkornsprodukter, när det egentligen är tvärtom är ju också helt otroligt.

Som sagt, läs gärna och ta egen ställning till vad du tror och tycker. Själv mår jag väldigt bra på en glutenfri diet. Nästa steg är att skippa mjölkprodukterna, laktos är inte nyttigt det heller…

Okategoriserade
  1. Oj. Hjälp…
    Vad brukar du äta till frukost och annat?
    Många äter ju flingor/bröd eller liknande.
    Tipsa och inspirera! :)

    • Ibland gör vi bröd bakat på kokosnötsmjöl eller Bakerix, det finns på LCHF-butiken. Men oftast äter vi turkisk yoghurt uppblandad med grädde, lite blåbär och blandade nötter (mandel, hasselnöt, pumpafrön och valnöt) samt lite kokosflingor. Sedan dricker vi kaffe med grädde också.

      Ska skriva ett inlägg med brödrecept sen :)

Comments are closed.