Är det inte rätt fascinerande hur en sminktrend/produkt sprider sig? För nåt år sedan var det Urban Decays Primer Potion som alla blev helt lyriska över och höjde till skyarna. Med all rätt förvisso! Köpte du också UDPP efter att ha läst en hyllning i tex Lipgloss Bitch?
Denna omgång frågade jag just vad som styr dina inköp av smink: Vad får dig att köpa en viss produkt? Enligt de 24 läsare som röstat i denna gång är det just Hype i bloggar som styr deras köpmönster. 42%, 10 röster, röstade att just bloggars hyllningar påverkade deras köpvilja. Företag som skickar gratisprodukter för recension i en populär blogg är alltså helt rätt ute!
Nästa alternativ som är vanligt var Rekommendation på annat håll, tex i ett forum eller i butik. 33%, 8 personer, röstade på detta. Pret-ty.se är säkert en stor del i detta. Annat fick 21%, 5 röster. De som röstade på detta får gärna höra av sig, vad är det som påverkar er då ni handlar smink?
En person röstade på Word-by-mouth, tex en väns rekommendation (4%, 1 röst). Mest anmärkningsvärt var dock att Reklam i press eller i butiken inte fick en enda röst! Är det ingen som blir sugen på att shoppa smink när ni läser en glossig tidning, eller vet ni att det perfekta ansiktet är retuscherat?
Undrar vad resultatet hade blivit om Bjooti hade samma omröstning? Bjooti? =)
Nästa omgång handlar om ögonskugga: Matchar du din ögonskugga med dina kläder?
Om du vill kan vi köra samma omröstning på Bjooti – med kred och länk till dig förstås. Hör av dig på info @ bjooti .net mailen (utan mellanslag förstås).
Kram