28 mars, 2024
Okategoriserade

Karins företagslärdomar: Del 4 – Modern marknadsföring

Dags för fjärde delen i min serie om företagslärdomar. Att starta ett företag är ett slitsamt arbete och det är fruktansvärt frustrerande att det är svårt att nå ut. Därför, lär dig hur modern marknadsföring fungerar!

Del 4: Modern marknadsföring

Modern marknadsföring innebär inte att du istället för svartvita annonser nu kan använda färg, nej det innebär naturligtvis att du använder sociala medier för att nå fram med ditt budskap. Sociala medier innefattar Facebook, vanliga bloggar, Twitter, YouTube och alla andra platser där du aktivt kan kommentera det du ser och tar del av.

När internet blev allmängods 1995 så var webbsidor bara en statisk reklamsida, en sida på ’det däringa internettet’ som alla med ett modem och dator kunde nå och där chefens 14-åriga son kunde tjäna lite pengar på att översätta en flyer till html. Då var det viktigt att typsnittet var exakt samma som i deras pappersfolder och det var ett stort fuss över att det inte såg likadant ut i alla webbläsare. Tro mig, jag jobbade med dessa AD-tomtar mellan 99-01, det var så stelt då.

Nu är webben inte längre en statisk plattform. Nu är det sociala medier som gäller där folkets ingripande är det viktiga. Visst har tekniken gått framåt så mycket att sidorna är mycket mer grafiska och coola än då men en sida som inte uppdateras ofta är fullständigt ointressant. Att avfärda bloggarnas makt är rätt korkat, det handlar inte bara om fjolliga tonårstjejer utan så mycket mer som kan gynna dig som är på väg att starta ett nytt företag. Jag tänkte visa er ett exempel. Förklaring följer efter bilden.

Som ni minns startade jag Nailmail på en statisk webbsida. Ett annat av mina misstag, vilket bilden ovan så tydligt visar. Att starta ett internetbaserat företag idag på en helt vanlig statisk plattform är vansinne och inget du kommer vinna någonting på. Den 1 maj 2009 överförde jag istället allt jag skrivit om Nailmail här på Vacker & Underbar till Nailmail i bloggform och genast 10-dubblades mina besökare och sidvisningar! Förut kom mina kunder till Nailmail.se i början på månaden, sedan fanns det absolut ingen anledning att hänga där. Men då jag istället började blogga fanns det mer att skriva och uppdatera om och därför blev det också mer intressant för mina kunder att besöka webbsidan.

Jag är tyvärr inte expert på detta område, jag ska be Anders skriva Del 4.2 när han kommer hem eftersom det är han som är experten på Sociala medier här i min familj. Men vad jag ville säga med detta inlägg är iaf att du absolut inte ska lägga pengar på annonser i tidningar eller tv om du inte är ett multimiljonärföretag och inte heller på andra typer av traditionella marknadsföringsmetoder. Som ett nystartat företag i den mindre kalibern är det alltid bättre att förutom tex en webbshop också ha en blogg. Se bara på Accessora, Nailshop, Carlsson Interiör… Finns massor med exempel!

Förresten, jag har haft ett antal olika metoder för att nå ut med Nailmail. Tex bloggfest i april – 90 tjejer fick en bunt nagellack samt 5 vann priser. Ett fåtal av dessa skrev om det efteråt och en person blev medlem. Jag har haft flera tävlingar med MASSOR med deltagare hos tex Lipgloss Bitch, Colorelle och Beata men ingen har blivit medlem. Så de ”traditionella” bloggsätten att marknadsföra sitt företag på tycks inte fungera alls. Knepigt det där!

Sammanfattning

  • Modern marknadsföring innebär kundkontakt och full transparans! Berätta vad du gör!
  • Blogga! Berätta vad som händer, berätta om nya produkter, uppdatera ofta!
  • Lägg inte massor med pengar på tidningsannonser eller klickannonser!

Tidigare delar:

Del 1: Kom på en idé
Del 2: Utarbeta ditt koncept
Del 3: Känn din marknad

En tanke på “Karins företagslärdomar: Del 4 – Modern marknadsföring

  1. Rätt så, Karin! Go go go, my grrrl :) – <3 <3 <3 me luvv u alltime 4ever, min skärpta smarta vackra underbara sambo :).

    Detta tar jag med mig till "Webstock" (som den informellt kommit att kallas) – Sweden Social Web Camp :). Klockrent skrivet :). Kom på att jag glömde T-shirten "IT-bubbla" från din tid i "svängen" kring millennieskiftet, kanske kan vara kul att ha på sig där ;).

    http://swedensocialwebcamp.com

    Kommer säkerligen känna mig ännu mera rustad att skriva 4.2 efter nästa helg när vi varit i Blekinge, ~250 sociala medie-geeks. Och jag vill betona "sociala". Brukar vara ett himla surr när det är träff AFK (away from keyboard…).

    Peace,
    Anders

    PS. Denna helg är det 40-årsjubileum för Woodstock, förresten – http://en.wikipedia.org/wiki/Woodstock_Festival – och i höst 40-årsjubileum för Internet – http://en.wikipedia.org/wiki/Internet. Så det var inte bara månlandning det året… Internet goes WWW + Woodstock = Webstock. Yes. DS.
    .-= » Anders Abrahamssons senaste inlägg: sliceonline: Prep 4 intense niteshft w @ideas4change aftr 12hr in a row bliss w my daughter! <3 <3 <3. Restin b4 w the Fugitive, a H. Ford Classic! =-.

Kommentarer är stängda.