29 mars, 2024

Framme i Berlin

Igår åkte jag då äntligen till Berlin! För första gången till denna mäktiga stad och för första gången på två månader som jag träffar Daniel igen! Lycka!!!

Flyget gick bra, inga moln alls över Sverige så fick se det mesta. Öresundsbron syns från 10.000 meters höjd men inte Turning Torso! Så nu vet ni det! Sverige såg väldigt höstigt ut, upplöjda brunröda åkrar, myket vackert. Skillnad då i Tyskland. Visst är det upplöjt här med men fortfarande väldigt grönt.

Landade på yttepyttiga Lübeck flygplats och tog första bästa buss därifran till Lübeck ZOB, alltså tag- och busstationen (Hauptbahnhof). Väl där tog jag en kaffe och nåt wienerbröd och satt där med en bok i en timme och 20 minuter. Tradigt med helt ok. Satt lite på msn också, var lite för uttråkad. Tack för sällskapet Sanna!

Första tåget var helt ok, satt brevid en gubbe med tovade ull-kläder och tittade ut på landskapet. Flera gånger passerade vi hela fält med solrosor! Jättevackert! Andra tåget var jobbigt, bättre standard javisst men jag satt mot färdriktningen, det var mörkt ute och nu började jag bli rejält trött. Tack för sällskapet Christian!

Framme i Berlin efter 9 timmars resa! Daniel kom och mötte mig och så stod vi där i flera minuter och bara pussades och kramades. Så härligt att se han igen! Hauptbahhof i Berlin är helt nybyggt och helt fantastiskt stort! Tågen går på flera olika nivåer, jag tror det är 4 eller 5 våningar hela tågstationen. Såg en Starbucks där inne också, sa till Daniel att jag måste testa en Frappucino. Tur jag sa det till honom, för när jag fick klart för mig att det är iskaffe var jag inte lika sugen längre!

Vi gick direkt till Reichtag, alltså riksdagshuset. Fantastisk byggnad. De har insläpp till kl 22 och stänger kl 00, vi var de sista som kom in innan de stängde! Vilken tur! Väl uppe på toppen gick vi och tittade i alla fyra väderstreck på terassen och sedan tittade vi på bilderna om husets historia innan vi gick runt kupolen.

Jag var alldeles för trött och hungrig så vi gick ner ganska omgående, men jag hann se Hauptbahnhof, Brandenburger Tor, etc etc.. Tog bilder man de blev inte så bra i mörkret. Vi akte hem till Daniels fina lägenhet i Charlottenburg och åt curry som vi beställt hem. Sedan stupade vi i säng, helt slut båda två.

Han kommer hem på lunch snart, ska äta sushi och sedan blir det en tur pa Ku´damm!! :D