Klicka på bilden för att komma till Bokus!

Så har jag läst tredje delen av den historiska romanserien Släkten, Tempelbranden av Catharina Ingelman-Sundberg. Del 1 heter Blandat blod av Katarina Mazetti (länken går till Bokus, för den boken läste jag innan jag började recensera här i bloggen) och del 2 heter Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg (länken går till min recension).

Denna del är en värdig uppföljare, lika spännande och detaljrik om hur livet kan ha tett sig på 1100-talet. Vi får följa Åsa, vars familjehem bränns ner av de kristna när hon är en liten flicka. Hon undkommer branden men rövas med (räddas?) av en hirdman som för henne till Kung Stenkil. Kungen låter en av hans stormän ta hand om henne och uppfostra henne som sin egen dotter. När hon når giftasmogen ålder gifts hon bort med Thorulf, en annan kristen hirdman som faller för hennes kraftfulla sätt.

Men så ställs krav från kungen att hans närmaste hirdman, Thorulf alltså, ska se till att Åsa blir kristnad. Vilket hon så klart vägrar…

Nå, spännande som sagt, välskriven och mycket välresearchad. Läs hela serien för sjutton!

Betyg: 4 av 5 | Genre: Historisk skönlitteratur | ISBN: 9789185873845 | Sidor: 350

Tredje delen i den populära serien Släkten!

Ljudet av annalkande ryttare bryter tystnaden. Det är mitt i höstblotet och folket på den lilla gården anar inte vad som väntar. Tiderna är oroliga och mitt under festligheterna rider främmande män in på tunet med order om att omvända hedningarna till den nya läran. Den nye guden dyrkas redan i Sigtuna, Täby och Vallentuna, och nu ska även folket i trakterna kring Uppsala omvändas.

Åsa blir ensamt vittne till vad som sker denna natt. Långt senare kommer minnesbilderna tillbaka till henne och hon ställs inför ett ödesdigert val. Samtidigt närmar sig slutstriden mellan det gamla och det nya.

Tempelbranden utspelas i mitten av 1000-talet under den tid då Sveaväldet kristnas. Det är en tid då släkter slåss om makten med religionen som vapen, och då det gamla sättet att leva är på väg mot sin undergång. I norr är kvinnan fri och kan skilja sig. I den nya tron från Rom är kvinnan mannens egendom.