Dove relanserar nu sitt hårvårdsystem med en helt ny serie vårdande produkter, med shampoo, balsam och leave-in-treatment i form av 1 minut intensivkur, mask och nattkräm.

Jag har fått intensivkuren och shampoo och balsam att testa och ser mycket fram emot att utvärda dem. Dock ska jag absolut leta reda på nattkrämen när den släpps i affärerna. Genom en teknik som heter Fibre Actives återhämtar krämen en månads förlust av proteiner i håret genom en enda natts användning. Verkar ju riktigt trevligt!


Från vänster: Overnight Creme, 1 min. Intensivkur, Shampoo, Balsam och Regenerating Mask. Produkterna kommer kosta mellan 28 kr och 49 kr och kommer finnas på alla ställen där Dove säljs idag. I butik från vecka 31.

Dove har också genomfört en stor hårundersökning. Här nedan kan du läsa de viktigaste slutsatserna. Om du vill läsa hela rapporten finns den här!

Viktiga slutsatser

Hårrutiner och hårvård

  • 75% av kvinnorna i den svenska studien har långt hår och en tredjedel beskriver deras frisyr som ”Klassisk”. De är i allmänhet nöjda med sina hår och de allra flesta kvinnor i alla åldrar tycker att de har vackert hår
    – De ser efter sitt hår genom att regelbundet gå till frisör och använder bra hårprodukter (ca 4 av 10). En fjärdedel undviker värme vid styling och borstar blött hår så försiktigt som möjligt
    – Vid en dålig hår dag sätter de flesta kvinnor upp sitt hår, liksom de flesta med långt hår
  • Att känna sig frisk och lycklig anses vara mest viktigt för den egna självkänslan. Tredje mest viktig faktorn är ett snyggt hår, särskilt bland unga kvinnor i åldern 16-20
  • I genomsnitt tvättar kvinnor håret 2,9 gånger i veckan, och en genomsnittlig dag spendarar 6 av 10 mindre än 5 minuter på håret
    – Unga kvinnor spenderar mer tid på sitt hår, 20% svarade att de i genomsnitt tillbringar upp till 20 eller upp till 30 minuter om dagen
  • Den genomsnittliga månatliga utgiften för hårvårdsprodukter uppgår till ca. 83 kr
    – Bland 16-20 åringar 3 av 10 uppger att de köper inte dessa produkter själva
  • En trevlig doft och rekommendationer från frisören eller hårexpert är viktiga faktorer när kvinnor köper schampo och balsam. Förutom förslag från frisören, specialerbjudanden är viktiga för att kvinnor när de skall prova nya hårvårdsprodukter. Prover är också viktigt, speciellt bland unga kvinnor.
iktiga slutsatser
Hår rutiner och hårvård
75% av kvinnorna i den svenska studien har långt hår och en tredjedel beskriver deras frisyr som
”Classic”. De är i allmänhet nöjda med sina hår och de allra flesta kvinnor alla åldrar
tror att de har vackert hår
De ser efter sitt hår genom att regelbundet gå till frisör och använder bra hårprodukter (ca 4
av 10). En fjärdedel undvika värme styling och borsta blött hår så noggrant som möjligt
Vid en dålig hår dag de flesta kvinnor utsätter deras hår, som ansluts till de flesta av långt hår
Känsla frisk och lycklig anses vara mest viktiga för egen självkänsla. Tredje mest
viktig faktor är ett snygga hår, särskilt bland unga kvinnor i åldern 16-20
I genomsnitt kvinnor tvätta håret 2,9 gånger i veckan, och en genomsnittlig dag 6 av 10 spendera
mindre än 5 minuter om fastställande håret
Unga kvinnor spenderar mer tid på sitt hår, 20% svara att de i genomsnitt tillbringar upp till 20 eller upp
till 30 minuter om dagen
Den genomsnittliga månatliga utgifter för hårvårdsprodukter produkter uppgår till ca. 83 kr
Bland 16-20 åringar 3 av 10 uppger att de köper inte dessa produkter själva
En trevlig doft och rekommendationer från frisören eller hår expert är viktiga faktorer när
köpa schampo och balsam. Förutom förslag från frisören, specialerbjudanden
är viktiga för att kvinnor skall prova nya hårvårdsprodukter. Provtagningen är också viktigt, speciellt
bland unga kvinnor.
Okategoriserade
  1. Nattkrämen ska jag också hålla utkik efter och jag ser framemot din utvärdering av de andra produkterna :)

Comments are closed.