22 november, 2024
Okategoriserade

ID-debatten

I Illusionen om Gud diskuterade Richard Dawkins frågan om evolutionen och ID, alltså Intelligent Design. ID handlar om att världen inte kunde ha utvecklats av en slump, utan att något intelligent måste ha legat bakom hela utvecklingen av alla arter. För oss här i Sverige är ju denna tanke helt befängd, men för skolbarn i USA är detta verklighet. Dawkins argument är att arterna inte är utvecklade av en slump, utan en lång period av utveckling och anpassning till olika förhållanden i omgivningen. Alltså intelligent, men inte med meningen att en gud ligger bakom.

Från Wikipedia:

Intelligent design (ibland förkortat ID) är uppfattningen att livet på jorden är alltför komplext för att ha kunnat uppstå och utvecklas uteslutande genom slumpmässiga variationer och naturligt urval som biologins evolutionsteori menar. Dess företrädare ger exempel på vissa biologiska organ som man menar är oreducerbart komplexa, dvs att det är orimligt osannolikt att de plötsligt ska kunna ha uppstått, och att mellanformer inte skulle ha varit gynnsamma, utan skulle ha missgynnats av evolutionen. Detta skulle indikera inslag av avsiktlig, intelligent, design vid olika tillfällen under livets utveckling. Man framför tesen att ”det finns vissa fenomen inom universum och bland levande ting som bäst kan förklaras med hänvisning till en intelligent orsak, inte med hänvisning till oriktade naturliga processer som till exempel naturligt urval.”

→ Läs gärna hela artikeln på Wikipedia, den är riktigt intressant!

Jag önskar att alla skolor skulle lära sina elever kritiskt tänkande istället för att bara lära dem saker de ska upprepa på prov och tentor. Alltså, lär barn hur man ska tänka, istället för vad de ska tänka!

Vad tycker du? Berätta!

En tanke på “ID-debatten

  1. Personligen tycker jag bara att det verkar som ett sätt att göra kreationismen mer ’rumsren’ så att säga. Sen tycker jag å andra sidan att vetenskap är modern religion, folk fäster extrem tro till saker vetenskapsmän säger på samma sätt som folk har trott på religiösa ledares svar på svårförklarliga frågor och fenomen. Lika mycket som jag tycker att ID och kreationism är bullshit så litar jag inte blint på det vetenskapen säger, men jag föredrar att de i skolan lär ut vetenskapliga saker. Barn har svårt för det där med skillnaden mellan fantasi och verklighet och i unga år tycker jag inte det ska läsas ur bibel eller koran eller pratas om intelligent design. Sådant tycker jag ska komma senare och man bör istället låta barnen ta del av den del av vetenskapen som de faktiskt kan uppleva, den som är verklig för dem. ^^

Kommentarer är stängda.