30 april, 2024
Okategoriserade

Vad var det nu, 1950?

2010 står det i kalendern nu har jag för mig, men man kan verkligen ibland tro att vi fortfarande är mitt uppe i 1950-talet. Trots att det händer mycket i jämställdhetsarbetet finns det tydligen fortfarande saker som torra gamla reklamare tror funkar på oss kvinnor. För vi är ju alla likadana eller hur, alla kvinnor gillar ju smink och klär oss alltid i rosa.

Nya Volvo S60

Att lansera bilar för kvinnliga målgrupper är tydligen en av dessa svåra grejer. Jag kör som bekant skåpbil i veckorna och älskar att köra bil, men det är inte handväskfack, blomvaser eller läppstiftsspeglar jag saknar. Inte heller vill jag matcha min bil med nagellack, trots att jag faktiskt aktivt säljer lack ;) Skulle jag köpa en bil i 250.000 kronors-klassen skulle det absolut inte vara för att det finnas nagellack i samma färg. Tas jag inte på allvar för att jag är kvinna? Kanske är det meningen att jag ska sitta bredvid och beundra mina naglar medan min karl njuter av alla de tekniska finesserna?

Dessutom kommer de släppa handskar i skinn, med samma kontrasterande sömmar som finns i S60s nya lädersäten. Ska vi slå vad om att dessa enbart kommer finnas i herrmodell?

Klippt från Volvos pressmeddelande:

Volvo är förmodligen den första biltillverkaren som lanserar nagellack. Vi ville göra något annorlunda  med humor och en liten twist för att stödja lanseringen av bilen samt även erbjuda en annorlunda artikel till den kvinnliga målgruppen, säger Yvonne Hall Tobiasson, ansvarig för merchandise och licensiering på Global Marketing på Volvo Personvagnar.

De tre nagellacksfärgerna motsvarar tre exteriörlacker på nya Volvo S60. Vibrant Copper är en av bilens introduktionsfärger. På Bilsalongen i Genève möts besökarna i Volvo Personvagnars monter från den 3 mars av en nagelskulptris. Och de kan få naglarna målade i någon av de tre färgerna.

Inför varje lansering av en ny bilmodell utvecklar Volvo Personvagnar samtidigt en kollektion som ska matcha bilmodellen, öka kännedomen om varumärket samt skapa utökade affärsmöjligheter.

→ Läs hela pressmeddelandet här!

Intressant i sammanhanget är att Volvo faktiskt utvecklade en konceptbil kallad YCC (Your Concept Car), utvecklad av en grupp kvinnor som såg framför sig en mycket krävande kund kallad Eva. Eva reser mycket, parkerar ofta i stan och har mycket att lasta. Tanken var inte att utveckla en bil för just kvinnor utan för kunder med höga krav på vissa funktioner. Denna konceptbil visas fortfarande upp på olika bilmässor, men kommer aldrig att tas i bruk och dess idéer har försvunnit från Volvos medvetande. Rätt mycket av förklaringen till att så lite av de nya idéerna tagits till vara är den mänskliga faktorn. Prestige och avundsjuka hade stor betydelse för att projektet inte fick genomslag. Av alla idéer de kom på har endast en grill tagits tillvara.

Är inte det 1950 om något, att avundsjuka på en grupp kreativa kvinnor går före möjligheten att nå fler köpare?

→ Läs mer om detta på Affärsvärlden från 2008 0ch DN Ekonomi 2004.

(Via Lilla Gumman)

2 tankar på “Vad var det nu, 1950?

Kommentarer är stängda.