Nu var det ett tag sedan jag skrev en del i min företagslärdoms-skola och som vanligt skyller jag helt på Anders. Han har nämligen utlovat en Del 4.2, alltså en utveckling av Social Media-marknadsföring som jag skrev om när jorden var ny.
Nåja, du har alltså startat ditt företag, du har Kommit på en idé, Utarbetat ditt koncept, Känner din marknad och du vet allt om Modern marknadsföring. Ditt företag rullar så smått och nu är det dags att tänka på service!
Del 5: Åsikter kring Service
Dina kunder är det viktigaste du har. Inte pengarna eller inredningen av ditt kontor. Kanske har du bara en kund eller så har du en hel massa som jag har med Nailmail. Oavsett vilket är service det som gör ditt företag långvarigt. Har du bara en kund kanske du kan ha en annan relation till denne, kanske på en mer vänskaplig bas. Men kunden förväntar sig fortfarande hög service och korta responstider från dig. Har du istället många kunder blir det desto mer jobb för dig, men också ännu viktigare!
Jag ska berätta varför det är så viktigt: Varje missnöjd kund är din krypskytt. Varje kund är en i mängden för dig, men för kunden är du den enda leverantören av just den produkt eller tjänst du säljer. Om du bemöter kundens förfrågningar på ett dåligt sätt – alltså genom att svara efter lång tid eller inte alls och dessutom svara på ett otrevligt sätt – kommer detta påverka hela kundens följande förväntningar av ditt företag.
Att inte svara otrevligt anser jag vara service 1.o. Det är så grundläggande att det inte ens ska behöva förklaras men tyvärr är det alltför många företag som aldrig svarar på mail eller som kommer med korta obegripliga svar som inte går att förstå utan att behöva fråga ännu mer. Som jag sa ovan, varje missnöjd kund är din krypskytt, men varje nöjd kund är din ambassadör. Varje kund som är nöjd med dina produkter men också din service talar gott om dig och det lockar kunder.
Service 1.1 är att alltid göra det bästa du kan för din kund. Jag har fått otroligt mycket beröm och credd för hur jag hanterar mina kunder på Nailmail och jag blir lika förvånad varje gång! Detta eftersom jag helt enkelt driver Nailmail så som jag anser att det ska drivas. Service innebär att alltid bemöta kunden på bästa sätt och också göra allt för att kunden ska bli nöjd med att handla hos dig. Att gå in i en affär där ingen säger hej eller hjälper dig när du går fram till kassan gör dig inte direkt villig att spendera pengar där. Därmed inte sagt att jag är servicemedveten för att tjäna pengar, ooooh no!
Nej, service är för mig att alltid sätta kunden i centrum. Hur svårt kan det vara? Det är ju kunden som ÄR ditt företag! Det är så grundläggande egentligen att det inte ska behöva diskuteras, men ändå behövs det! Fast jag måste erkänna att jag är lite dålig på att snabbt skicka iväg orders från webshoppen… Förlåt, ska skärpa mig!
Sammanfattning:
- Se alltid till kundens bästa! Kunden ska bli nöjd, oavsett förfråga!
- Svara alltid på mail eller telefonsamtal så snabbt du kan!
- Nöjda kunder är din bästa reklam, var rädd om dem!
Tidigare delar:
Del 1: Kom på en idé
Del 2: Utarbeta ditt koncept
Del 3: Känn din marknad
Del 4: Modern marknadsföring
En nöjd kund berättar för fyra, en missnöjd kund berättar för tolv, sägs det.
Du är grym på service :)
.-= » SaintBellas senaste inlägg: Nu blir det porr! =-.
Service är så otroligt viktigt! Läser just nu en försäljning & service kurs, och det sägs att om kunden är missnöjd en gång tar det tio gånger ”bra saker” innan hon blir helnöjd så att säga. Gillar dina inlägg :D
.-= » Josephine- Makeuponistas senaste inlägg: EOTD- Soft purple =-.