Märks att jag inte hänger så ofta på Pret-ty, måste ta och göra det oftare tror jag. Just nu pågår/pågick en diskussion om det här med att jag på Nailmail har 10 dagars faktura. Här är inlägget jag skrev på Pret-ty så att ni som inte heller hänger där kan ta del av det.
Snälla, skriv i kommentarerna till detta inlägg om ni funderar på nånting om detta! Jag är mer mån om mina kunder än av att tjäna pengar, men jag vill inte ha kronofogden efter mig heller… :(
—
Tråkigt att ni avstår pga fakturatiden… Så ska det ju inte vara såklart! Men som Moonstruck skrev, jag har ju precis startat! Massor med saker kommer utvecklas med tiden och bli lättare vart efter allt flyter på. Ni anar inte hur mycket meck jag har bakom kulisserna just nu för att allt ska gå ihop!
Anledningen till att det blev 10 dagar faktura nu i början är just för att jag har leverantörer att betala. Jag kan inte ha ett stort lager med lack hemma utan beställer då månaden är slut. Det innebär att jag får lacken runt den 5 eller så – 30 dagar faktura på det blir 10 dagar för er… Tanken är ju givetvis att det ska bli 30 dagar senare. När föregående månads inkomster kan betala nästa månads utgifter utan att jag personligen behöver lägga ut.
Jag förstår absolut om folk inte har pengar (JAG om någon fattar det!!! Herregud vad fattig jag är när det är 2 veckor kvar till lön) men jag är inte omöjlig vet ni. Jag kan skjuta på en faktura om det behövs.
Oavsett vilket: ni är välkomna att bli medlemmar när vi fått 30 dagar faktura istället!
Hej kompis!
(jag kallar dig det för att jag verkligen stödjer din idé och tycker att det är ett bra initiativ, hoppas det är ok)
Det var jag som skrev om förlängning av fakturatiden, men bara till 15 dagar dvs över månads-skiftet. Alternativet är att du skickar ut lacken lite senare, då blir fakturatiden kortare men hamnar ändå mitt i den vanliga räknings-högen, om du förstår vad jag menar. Jag tror det viktiga för dig är att få kunderna att lägga din räkning bland de andra ”månadsräkningarna”, de märks mindre då och känns säkert mindre betungande. Så gör tex alla bok-klubbar. Måste man däremot gå in speciellt på sin bank-site för att betala nail-mail blir det besvärligt och jag tror du förlorar många kunder pga det. Obs, jag menar inte kunder som har det svårt att få det att gå ihop i slutet av månaden, utan det här är ren affärs-psykologi. Gör det så lätt som möjligt för kunden att betala, så gör hon det.. :-)
Jag är med i Edgy tills vidare, hurra för dig som vågar starta något nytt! En praktisk fråga också, den fakturan jag fick verkade gå till ett privat-konto, inte till bank- eller postgiro. Det är väl ok om man litar på varann men jag kunde inte ens klura ut vilken bank du har. Skriv Bank-postgiro tydligt så blir det lättare (och säkrare) för oss.
Stort Lycka till Karin (bra namn det där – no?)
Karin Nyborg aka Pixelpig
Hej, tack för din kommentar!
Ja, tanken är ju att paketen ska komma ut runt 18 december. Nu blev det ju lite tidigare men ändå i slutet av månaden. Nu december blev ju lite speciellt med tanke på alla brev och paket som skickas. Jag ville ha lite marginaler.
Men självklart kommer jag ha längre faktureringstider senare när det börjar bära sig.
Ja just det. Det är ett privatbankkonto på Handelsbanken. Men ja, ni kan lita på mig – precis som jag litar på er när jag skickar ut paketet med faktura. Jag kommer skaffa bankgiro senare då jag har råd med den kostnaden – alternativt hjälp via ex Kreditor.
Tack igen och ja, Karin är ett fint namn! :D