20 maj, 2024

Män underskattar vikten av skönhet enligt landets kvinnor

Idag skulle jag ha varit på en pressträff för Dove  Men+Care, men hade tyvärr inte möjlighet till det. Här kommer istället pressmeddelandet om anledningen till varför Dove fokuserat på detta.

Anders kommer få testa en dessa produkter sen, ska bli kul att läsa hans recension! Mer info om produkterna när jag fått hem dem.

Män underskattar vikten av skönhet enligt landets kvinnor

Pressmeddelande 18 januari 2011

Sjuttio procent av männen i Sverige anser att utseendet spelar en viktig roll. Får kvinnorna bestämma skulle andelen vara än högre. Hela 76 procent av kvinnorna i Sverige anser att det är viktigt att en man ser bra ut. Det visar en ny omfattande undersökning om mäns attityder till skönhet och självkänsla.

Under hösten 2010 har undersökningsföretaget NORM, på uppdrag av Dove, låtit 4 500 män och kvinnor i Sverige, Danmark och Finland i åldrarna 35-55 år delta i en ny undersökning för att ta reda på mer om männens attityd till utseende, sex- och familjeliv.

– Vi ville komma männen in på bara skinnet och ta reda på hur de egentligen tänker och ser på sig själva. Vi ville också se om, och i så fall hur, män och kvinnors attityder skiljer sig åt, säger Fredrik Lundberg, nordisk produktchef för Dove hudvård på Unilever.

Hur korrekt är mannens självbild?

Resultat visar att män tror att kvinnor attraheras av charm följt av en stor plånbok och vackra ögon. Det är dock helt andra kvaliteter som lyfts fram när kvinnorna själva får välja. Kvinnor i Sverige är mest attraherade av charm, vackra ögon, humor, intellekt och empati. De är inte alls lika attraherade av en snygg bakdel, en stor plånbok eller status som männen tror. Siffrorna visar att endast en procent av kvinnorna tycker att en mans pengar är mest attraktivt, medan 15 procent av männen tror detsamma.

George Clooney – om männen själva får välja

I Sverige, Finland och Danmark ses George Clooney som den främsta stilikonen. Därefter skiljer sig länderna åt. I Sverige toppas sedan listan av Mikael Persbrandt och Börje Salming framför yngre stilikoner som Brad Pitt, Alexander Skarsgård och Zlatan Ibrahimovic. Danskarnas andraval är inte helt oväntat Mads Mikkelsen.

– Undersökningen visar, med all önskvärd tydlighet, att män föredrar äldre män som stilikoner. Att George Clooney är förstavalet för alla tre länderna tror vi inte enbart beror på hans klädstil. Helhetsintrycket med hans sansade, eleganta stil visar på livserfarenhet, vilket vi av undersökningens resultat har sett spelar stor roll. Att de yngre kända männen inte rankas högre tror vi beror på att man hellre förlikar sig med någon som befinner sig i samma skede i livet, säger Fredrik Lundberg.

Sjuttio procent av männen i Sverige upplever idealbilden av mannen som stereotyp i reklam och media. Män finner sig porträtterade som alltför atletiskt byggda. Kvinnorna instämmer om den mansbilden, men tillägger även att män porträtteras alltför snygga (55 procent). Endast 25 procent av männen finner sig realistiskt avbildade och kan relatera till den stereotypa mansbilden.

Teknik före estetik

Undersökningen belyser även ämnen som nordiska män anser besvärliga att tala om. Över hälften av männen i Sverige känner sig besvärade att prata om sitt eget sexliv. Dessutom känner sig 24 procent av männen i Sverige inte bekväma med att diskutera hur de kan förbättra sexlivet med sin partner. De danska männen tycker inte att det är lika besvärligt som svenskarna, medan det anses värre i Finland där 30 procent av männen föredrar att hålla tyst. Tala med barn om sex är ett vanligt orosmoment bland föräldrar. Trettio procent av svenskarna är inte bekväma med tanken och hela 60 procent av de finska männen delar svenskarnas uppfattning.

Resultaten visar att det är viktigt att kunna hantera tekniska prylar. Män i de tre länderna tycker att det är värre att inte förstå hemelektronisk utrustning eller kunna laga bilen än att inte bära snygga kläder. Att inte kunna laga mat till sin familj gör männen i Sverige mer obekväma (63 procent) än om partnern skulle tjäna mer pengar, vilket endast skulle få sju procent att känna sig besvärade. I Finland är det betydligt fler av männen (19 procent), som skulle känna sig illa till mods om deras partner hade en högre inkomst än dem själva.

Undersökningen har genomförts av NORM på uppdrag av Dove i Sverige, Danmark och Finland under hösten 2010. Ettusen (1 000) män och femhundra (500) kvinnor från varje land i åldersgruppen 35-55 år har fått svara på frågor om mäns attityder kring utseende, skönhet och självkänsla.